06 februari 2025
Update over het Prinses Elisabeth-eiland
BRUSSEL | In de pers verscheen vandaag informatie over een rapport van de CREG waarin de stijging van de kostprijs van (voornamelijk het DC-gedeelte) voor het Prinses Elisabeth-eiland werd geanalyseerd. Elia heeft onlangs besloten om de ondertekening van het contract voor de HVDC-uitrusting uit te stellen. De bijbehorende kosten zijn dan ook nog niet gemaakt en er is dan ook geen reden om deze kosten te verwerpen. De analyses van Elia Transmission Belgium en de CREG lopen gelijk wanneer het gaat over de omvang van de kosten en baten van het Prinses Elisabeth-eiland en de impact van de marktomstandigheden op de prijsstijging. Elia Transmission Belgium deelt daarentegen niet alle conclusies uit het rapport. Elia legt op dit moment de laatste hand aan zijn interne analyse, ondersteund door KPMG onder leiding van het Auditcomité. Deze rapporten zullen de CREG en Elia in staat stellen om, in een gezamenlijke aanpak, de autoriteiten te ondersteunen bij hun beslissing. Elia is ervan overtuigd dat samenwerking de beste manier is om tot een maatschappelijk gedragen oplossing te komen.
De afgelopen jaren vond er een enorme marktverschuiving plaats naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Dit zorgde voor een opwaartse herziening van de ambities om hernieuwbare energie in heel Europa te integreren. Dit heeft geleid tot een enorme vraag naar elektrische apparatuur en een onevenwicht tussen vraag en aanbod. In korte tijd zijn we van een kopersmarkt naar een verkopersmarkt gegaan. Dit wordt ook door de CREG erkend in haar rapport. We zijn sindsdien bezorgd over deze prijsstijging en hebben intern analyses van varianten ontwikkeld. Sommige voldeden niet meer aan de politieke vraag (3,5 GW en een hybride interconnector tussen België en Engeland).
De technische keuzes die Elia heeft gemaakt en waarnaar in het CREG-rapport wordt verwezen, hebben voornamelijk betrekking op de gelijkstroomuitrusting. Het wisselstroomgedeelte is al aanbesteed in overeenstemming met de geldende industriële normen en technische vereisten. Het doel van deze keuzes is om België te voorzien van een betrouwbare en robuuste netinfrastructuur. Ze werden gedocumenteerd en door Elia gedeeld met de stakeholders.
De kosten die voortvloeien uit deze technische keuzes voor het DC-materieel zijn nog niet gemaakt, aangezien Elia onlangs heeft beslist om de ondertekening van het contract voor deze technologie uit te stellen.
We willen de volgende dagen en weken de opmerkingen van de CREG verder analyseren en diepgaand met haar bespreken. We willen de overheid en de regulator in alle openheid informeren over de technische configuratie van het project en de gevolgen van het behouden of herzien van deze technische keuzes. In het bijzonder om toe te lichten wat de gevolgen van de in het rapport genoemde technologische keuzes zijn. Deze analyse is absoluut essentieel om te begrijpen wat de implicaties van de verschillende technische keuzes zijn.
"Wanneer het gaat over de omvang van de kosten en baten van het Prinses Elisabeth-eiland zijn we het grotendeels eens met de conclusies van het CREG-rapport. Door het uitstellen van de ondertekening van de contracten voor het DC-materieel hebben we nu nog de tijd om deze keuzes uitgebreider te bespreken met de stakeholders. We kijken ernaar uit om deze discussie zo snel mogelijk voort te zetten met de CREG en de overheid.”
Frédéric Dunon, CEO Elia Transmission Belgium