Lillo – Galge (aansluiting Project One)
Aanleg ondergrondse elektriciteitsverbinding tussen hoogspanningsstation Lillo en het toekomstige hoogspanningsstation Galge
In opdracht van het Britse chemiebedrijf Ineos zorgt Elia voor de aansluiting van de nieuw te ontwikkelen Project One–site, op het hoogspanningsnet. Elia zal deze verbinding realiseren via twee ondergrondse elektriciteitskabels onder de Scheldelaan.
-
Traject
Het project Lillo-Galge bedraagt 2,9 km en bestaat uit drie deelfasen die zich situeren in de Antwerpse haven (Scheldelaan)
1. Gestuurde boring vanuit hoogspanningsstation Lillo richting het noorden voorbij de Tijsmanstunnel ter hoogte van de witte molen. De boring gaat boven de ondergrondse spoortunnel en onder de R2, de inrit van de Liefkenshoektunnel onder de Schelde.
2. Open sleuf op het linkergedeelte van de Scheldelaan tot aan de site van ‘Project One’.
3. Gestuurde boring van de Scheldelaan tot op het terrein van ‘Project One’ waar het bedrijf zelf een nieuwe hoogspanningspost, Galge, zal bouwen.
-
Verkeerssituatie
De werken die Elia uitvoert om Project One aan te sluiten op het hoogspanningsnet, brengen een gewijzigde verkeerssituatie op de Scheldelaan met zich mee: tijdens de werken wordt de rijhelft aan de kant van de Schelde ingericht als werfzone, hierdoor zal al het verkeer op de andere helft van de Scheldelaan in beide richtingen rijden.
1. Het verkeer komende van de Tijsmanstunnel (complex R2) dat richting het noorden wil rijden, zal eerst op twee en nadien op één rijstrook komen.
2. Het verkeer rijdende van het noorden naar het zuiden zal via een doorsteek door de middenberm ter hoogte van de ‘Project One’-site op één rijstrook worden geleid maar kan de busbaan verderop gebruiken voor de laatste 280m waardoor op die manier twee rijstroken ter beschikking komen en de verkeersafwikkeling vlotter kan verlopen ter hoogte van het R2-complex.
3. Het collectieve bedrijfsvervoer blijft de busbaan op de normale manier gebruiken, net als de hulpdiensten, al zal de baan voor de laatste 280m wel gedeeld worden met het verkeer (auto’s en vrachtverkeer) komende van het noorden richting zuiden.
4. Het verkeer van en naar Lillo-Dorp komende van het noorden naar het zuiden, maakt gebruik van een hier ingerichte verkeerslus (bypass) ter hoogte van het dorp. Dezelfde lus kan steeds als keerpunt worden gebruikt voor alle verkeer.
Bedrijven blijven steeds toegankelijk. Verkeer rijdend van zuid naar noord, kan normaal de sites oprijden na af te slaan via de voorsorteerstrook. Verkeer komende van het noorden, rijdend naar het zuiden, zal niet steeds kunnen afslaan naar de bedrijventerreinen maar zal in bepaalde gevallen de weg moeten vervolgen om te keren ter hoogte van de doorsteek (bypass) bij Lillo.
-
Toegangen bedrijven
Tijdens de werken zullen volgende bedrijfsinritten te maken krijgen met een gewijzigde in - en uitrij-stituatie.
Ineos - Project One/Vesta
Bayer Agriculture 1Bayer Agriculture 2
Advario / Evonik
-
Omgeving
Elia streeft tijdens de werken naar een minimale hinder voor omwonenden.
- Elia beperkt de werken in ruimte en tijd.
- Na de werken worden de terreinen altijd hersteld in hun oorspronkelijke staat.
- De werken gebeuren enkel overdag en uitsluitend tijdens de werkweek.
- Elia spreidt en beperkt het werfverkeer dankzij specifieke rijroutes.
-
Planning
2023
- augustus-september: voorbereidende werken (bermen, doorsteken)
- 24 november: start van de gewijzigde verkeerssituatie
- november-december: boring complex Lillo
2024
- januari- augustus: kabelwerken in open sleuf en boring naar Project One
- december: herstel in de oorspronkelijke toestand
-
Documenten
-
Signalisatieplan
-
Bereikbaarheidsfiches
Contacteer ons
U bent betrokken bij een project en u heeft een vraag?Ons team staat voor u klaar.