Start werken aan hoogspanningslijn vanaf begin februari 2021

Elia start begin februari 2021 met de versterking van de hoogspanningslijn Massenhoven-Van Eyck. De hoogspanningslijn wordt voorzien van een nieuw type elektriciteitsdraden. Eind 2024 zullen de werken zijn afgerond. Elia neemt verschillende maatregelen om de impact van de werken zoveel mogelijk te beperken.  

Nieuw type elektriciteitsdraden op bestaande hoogspanningslijn

De hoogspanningslijn tussen de hoogspanningsstations ‘Massenhoven’ in Zandhoven en ‘Van Eyck’ in Kinrooi en Maaseik wordt voorzien van een nieuw type elektriciteitsdraden (HTLS) dat meer stroom kan vervoeren. De volledige hoogspanningslijn is 92 kilometer lang en overspant 15 gemeenten in de provincies Antwerpen en Limburg. De versterkingswerken gebeuren in twee fasen. 

  • Vanaf februari 2021 tot eind 2022 werkt Elia in de gemeenten Meerhout, Balen, Ham, Hechtel-Eksel, Peer, Oudsbergen; Bocholt, Bree en Kinrooi. In deze gemeenten hangen er langs een kant van de hoogspanningsmasten elektriciteitsdraden. Eerst voorziet Elia de hoogspanningslijn van een extra draadstel aan de andere kant van de masten. Daarna wordt het bestaande draadstel vervangen door nieuwe elektriciteitsdraden. 
  • Vanaf begin 2023 tot eind 2024 zal Elia werken in de gemeenten Zandhoven, Grobbendonk, Herentals, Olen, Geel,Laakdal en Meerhout. Hier beschikt de hoogspanningslijn grotendeels vandaag al over elektriciteitsdraden langs beide kanten van de hoogspanningsmasten. Beide draadstellen worden achtereenvolgens vervangen door nieuwe elektriciteitsdraden. 

Maatregelen om impact te beperken op omgeving

  • Elia neemt verschillende maatregelen om de impact van de werken op omwonenden en het milieu zoveel mogelijk te beperken:
  • Elia herstelt het terrein na de werken in zijn oorspronkelijke staat. 
  • Elia plaatst de werfdepots bij voorkeur in bestaande industriegebieden of op verharde terreinen om de hinder voor de omgeving en de natuur te beperken. 
  • Elia garandeert dat de toegang tot de woning van de omwonenden altijd mogelijk blijft.
  • Er wordt ’s nachts niet gewerkt, waardoor er geen verlichte depots of werven zijn tijdens de nachturen. 
  • Het werfverkeer maakt gebruik van de kortste, veiligste en best bereikbare routes. 
  • Wanneer Elia haar elektriciteitsdraden verwijdert of trekt ter hoogte van (spoor)wegen of andere belangrijke infrastructuur, wordt gebruik gemaakt van houten portieken om de impact op de omgeving te beperken. 
  • Wanneer er omleidingen nodig zijn voor het gewone verkeer, wordt dit met de wegbeheerder (gemeente of Vlaams Gewest) afgesproken en duidelijk gecommuniceerd naar buurtbewoners.
Deze website gebruikt cookies voor een optimale browserervaring. Sommige cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van deze website en kunnen niet worden geweigerd; andere hebben analytische/functionele/targetingdoeleinden en kunnen worden geweigerd. Raadpleeg onsCookiebeleid voor meer informatie. U kunt uw cookievoorkeuren op elk ogenblik beheren/aanpassen. Als u uw cookievoorkeuren niet beheert, zullen alleen de strikt noodzakelijke cookies worden aanvaard.