12 november 2024
Britse regulator geeft groen licht voor Nautilus, de eerste hybride interconnector tussen België en het Verenigd Koninkrijk
BRUSSEL | Ofgem, de Britse energieregulator heeft de lijst van interconnectoren gepubliceerd die volgens hun analyse voldoende matuur zijn en een positieve kosten-baten balans hebben om verder ontwikkeld te worden. Op die lijst staat ook Nautilus, de eerste hybride interconnector tussen het Verenigd Koninkrijk en België. De publicatie is een cruciale stap in de verdere realisatie van het project. Nautilus was al opgenomen in het Belgisch Federaal Ontwikkelingsplan en kreeg al de erkenning van de Europese Commissie als Project of Mutual Interest (PMI). National Grid Ventures, de ontwikkelingsafdeling van de Britse netbeheerder National Grid en Elia Transmission Belgium (ETB) kunnen het project nu verder uitwerken.
Het Verenigd Koninkrijk beschikt over een gigantisch potentieel aan offshore windenergie. Heel veel landen zijn daarom geïnteresseerd in een elektrische verbinding (een zogenaamde interconnector) met het land om toegang te krijgen tot die hernieuwbare energie. De Britse energieregulator screent al deze aanvragen op haalbaarheid en relevantie en bepaalt zo welke interconnectoren ontwikkeld mogen worden en welke niet. In het laatste rapport werden zeven zogenaamde point to point interconnectoren doorgelicht en twee offshore hybride interconnectoren. Nautilus behoort tot de laatste categorie en kreeg groen licht.
Hybride interconnector
Een hybride interconnector zoals Nautilus heeft twee functies: het transporteert de stroom tussen twee landen, maar kan ook offshore windenergie aan land brengen. Nautilus zal de link leggen tussen de Britse kust en het Prinses Elisabeth eiland en zal dus ook de stroom uit de PEI-zone kunnen transporteren. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de transmissie-infrastructuur en een vermindering van de impact op kustgemeenschappen en het mariene milieu. Nautilus heeft een capaciteit van 1,4 GW. Ook Nederland ontwikkelt een hybride interconnector met het Verenigd Koninkrijk, namelijk LionLink. Ook dat project kreeg groen licht van de Britse regulator. Deze verbindingen vormen de eerste bouwstenen van een vermaasd elektrisch net op zee.
“Nautilus is een belangrijk project voor de energiebevoorrading van ons land. Omdat ons eigen offshore wind potentieel beperkt is, hebben we elektrische verbindingen nodig met landen die een overschot aan windenergie zullen hebben in de toekomst, zoals Groot-Brittannië. Nautilus zal onze bevoorradingszekerheid versterken en toegang geven tot competitieve energieprijzen. Dit versterkt de concurrentiekracht van onze energie-intensieve industrie. Door het hybride karakter van de interconnector kiezen we ook voor de meest efficiënte oplossing.”
Frédéric Dunon, CEO Elia Transmission Belgium
“De goedkeuring van Ofgem voor de Initiële Projectbeoordeling van Nautilus is goed nieuws en een belangrijke stap in de richting van de realisatie van dit spannende project. De vraag van consumenten naar energie zal de komende 25 jaar verdubbelen, en Nautilus zal ervoor zorgen dat het Verenigd Koninkrijk en België voldoende energie hebben om aan deze behoefte te voldoen, zowel nu als in 2050. Nautilus zal de capaciteit hebben om 1,7 miljoen gezinnen van stroom te voorzien, waarbij schone, veilige, hernieuwbare energie aan consumenten wordt geleverd en de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd.”
Ben Wilson, President of National Grid Ventures
NemoLink als kleine broer
België is al verbonden met het Verenigd Koninkrijk via NemoLink. NemoLink werd bijna zes jaar geleden in bedrijf genomen. Via deze point-to-point interconnector kan tot maximaal 1 GW elektriciteit tussen het Verenigd Koninkrijk en België worden uitgewisseld. Vandaag is deze kabel één van de efficiëntste ter wereld. De 140 km lange onderzeese HVDC-interconnector heeft een beschikbaarheid van 99,5%. NemoLink ondersteunt de bevoorradingszekerheid, vergroot de mogelijkheden om de netten in evenwicht te houden en biedt meer socio-economische voordelen voor beide landen.