18 juli 2024

Elia Group investeert in SET Ventures om digitale innovatie te ondersteunen in de energiesector

Elia Group investeert €12,5 miljoen in SET Fund IV, een internationaal venture capital fonds met een waarde van €200 miljoen dat beheerd wordt door SET Ventures. Het kapitaal zal in de komende vier jaar in verschillende stappen worden geïnvesteerd in Europese start-ups die digitale technologieën en diensten ontwikkelen en die voldoende matuur zijn voor verdere groei.

Met een participatie in het investeringsfonds wil Elia Group nieuwe innovaties en bedrijven identificeren die de digitalisering van het elektriciteitssysteem helpen versnellen. Dankzij digitale oplossingen kan flexibele consumptie geactiveerd worden die het complexe beheer van het energiesysteem ondersteunt.

Het is de allereerste keer dat Elia Group participeert in een venture capital fonds. De investering gebeurt op holdingniveau en staat dus los van de gereguleerde activiteiten als netbeheerder (die gedekt worden door de elektriciteitsfactuur). Door samen te werken met beloftevolle start-ups blijft Elia Group mee met de laatste trends en nieuwste innovaties.

Naast Elia Group zijn de andere investeerders in het fonds o.a. het Europese Investeringsfonds, ABN Amro, Triodos Bank, a.s.r., Carbon Equity en private (familiale) investeringsfondsen.

Keizerslaan 20 B-1000 Brussel
Marleen Vanhecke